Güncel Haberler

Merkez Bankası’ndan hükümete açık mektup

Yaratılış Tarihi: 07 Şubat 2025 12:03

CBRT, bankacılık yasasının 42. maddesine uygun olarak hükümete açık bir mektup gönderdi.

Açık mektup aşağıdaki gibidir:

Bay Mehmet Şimşek
Bal ve Maliye Bakanı
Ankara

Merkez Bankası Kanunu no. 1211, enflasyon hedefi elde edilmezse, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (CBRT), lensten sapmanın nedenlerini yazarak hükümeti bilgilendirmeli ve halka açıklamalıdır. 2024 enflasyonu, hedef çevresindeki belirsizlik aralığının önemli ölçüde üzerindeydi. Bu metin, hedefe ulaşmak için kabul edilen önlemleri ve hedefe ulaşmak için benimsenen önlemleri açıklar.

2024’te tüketici enflasyonu sırasında 2024’te enflasyona yol açan unsurlar, geçmiş enflasyonun indeksleme davranışının etkisi önemliydi. Enflasyon beklentileri yıl boyunca bir azalma eğilimi gösterdi, ancak yüksek seviyelerde. Yılın ilk yarısında, nispeten güçlü talep koşulları da enflasyonun üst yoluna katkıda bulunurken, enflasyon yılın üçüncü çeyreğinde enflasyonu etkiledi. Buna ek olarak, Türk Lira’daki gerçek değerlendirme enflasyondaki azalmayı destekledi. Nisan ayına kadar hammadde fiyatlarından sonra, yılın geri kalanı genel olarak azalma eğilimindeydi. Yılın ilk aylarında, üreticinin yılın geri kalanındaki enflasyonunun düşüşü ve üreticilerin fiyatlarının neden olduğu baskılar zayıfladı. Yerel üreticinin fiyatları 2024’te yüzde 28,5 arttı ve TÜFE’deki varlıkların temel enflasyonunu sınırlayan bir unsurdu. Bu gelişmeler nedeniyle, 2023 yılını yüzde 64,8 olarak tamamlayan yıllık tüketici enflasyonu, 2024 yılın sonunda yüzde 44,4’e düştü. Tüketici enflasyonuna en yüksek katkı hizmet fiyatlarından elde edilir. Bazı hizmet sektörlerinde, enflasyona dayalı belirli bir gecikme ile fiyat ayarlamaları yapılır. Bu makaleler, ataletin hizmet enflasyonunda devam etmesinin nedenlerinden biridir. Bu bağlamda kiralama ve eğitim öğeleri ortaya çıkmıştır. Kira artış oranlarının belirlenmesinde gerçekleştirilen enflasyon büyük önem taşımakla birlikte, konut sektörünün tedarik koşulları kira enflasyonunu artırmıştır. Bu nedenle, kiraların enflasyonu hem seviye hem de atalet açısından diğer hizmet unsurlarından ayrılır. Genellikle yıl boyunca bir kez bir fiyat belirleyen ve enflasyonu endeksleme eğilimi yüksek olan eğitim hizmetleri, yılın ilgili döneminde enflasyonu çeken başka bir unsur olmuştur. Öte yandan, enflasyon, yılın ikinci yarısında, eğlence-kültür turu gibi talep koşullarına duyarlı olan bazı hizmet nesnelerinde daha ılımlıydı.

Geçmişe nispeten düşük bir indeksleme davranışı olan mal enflasyonu, hizmetin enflasyonundan daha azdı. Bu bir gerçektir, döviz kuru ve talep koşullarında nispeten yüksek olan temel malların enflasyonu, özellikle tüketim mallarının kaldığı daha ılımlı olmuştur. Bununla birlikte, mal grubunda, enerji enflasyonu ve başarısız gıda yüksek bir seyir ile ayrıştırılır. Enerji grubunda, 25 m3’ün evler için ücretsiz olarak uygulanması 2023’te 2023’te enflasyonu etkiledi ve 2024’te enflasyonu uygulamanın sona ermesiyle etkiledi. Temel etkinin yansımasıyla, enerji, 2024’te bir önceki yıla göre enflasyonu artıran tek ana harcama grubuydu. Gıda grubunda, tedarik koşullarına karşı oldukça hassas olan ve para politikasının göreceli etkisi hariç, taze meyve ve sebze fiyatları, belirli aylarda mevsimsel standartların beklentilerini olumsuz etkilemiştir. Fiyat istikrarına ulaşmak için yolda izlenen CBRT, aylık enflasyon ve enflasyon beklentilerinin ana eğilimi göz önüne alındığında, beklenen dezenfeksiyon sürecini sağlayacak şekilde 2024 için para politikasındaki konumuna yol açmıştır. Bu bağlamda, CBRT, 2023’ün sonunda yüzde 45, Mart 2024’te % 50 olan enflasyonun bozulmasını dikkate alarak siyasi ilgisini artırmıştır. CBRT, Nisan-Kasım döneminde temkinli ve titiz para politikasını sürdürdü ve siyasi oran sabitini yüzde 50 düzeyde sürdürdü.

CBRT, siyasi oranını Aralık 2025’te Aralık ve 2025’te yüzde 45’e düşürdü. Bu kararda, enflasyonun düşüşünü destekleyen enflasyon, davranışlar ve fiyatlar ve talep koşullarının beklentileri için destek düzeyinde talep koşullarının etkisi.

2024 yılında, 2024 yılında, titiz parasal konumu desteklemek ve parasal transferin etkinliğini arttırmak için çeşitli makroihtiiyati politikaları uygulanmıştır. Toplam mevduatta, Türk Lira mevduatlarının payındaki artış ve KKM hesaplarından Türk Lira hesaplarına geçişin geçiş hedefleri gibi düzenlemeler, bu dönemde para politikasının transferini güçlendirmiştir. Aktarım mekanizması kira büyüme düzenlemeleri ile desteklenmiştir ve kredi talebi dalgalanmaları önlenmiştir. Ayrıca, bir basitleştirme aşaması olarak, menkul kıymetlerin düzenlenmesi kaldırılmıştır. Likidite politikasının aşamaları, sistemdeki fazla Türk Lira likiditesinin yönetimi ile sağlanmaktadır.

Para politikasında tespit edilen pozisyon; İç talep dengesi, Türk Lira beklentileri ve enflasyondaki gerçek değerlendirme, aylık enflasyonun ana eğilimini azalttı ve disflasyon süreci belirginleşti.

CBRT’nin temel amacı ve önceliği fiyat istikrarını garanti etmektir. Bu amaçla para politikası oluşturulacaktır. Bir haftadaki eğilim faiz oranı siyasi faiz oranı olmaya devam edecektir. Kalıcı bir azalma ve enflasyondaki fiyatların istikrarına ulaşılana kadar titiz para politikası pozisyonu sürdürülecektir. Önümüzdeki dönemde siyasi ilgi; Enflasyon, ana eğilimler ve beklentiler göz önüne alındığında beklenen disflasyon sürecinin talep ettiği mührü sağlayacak şekilde belirlenecektir. Enflasyonun önemli ve kalıcı olarak bozulması durumunda, para politika araçları etkili bir şekilde kullanılacaktır. Kredi ve mevduat piyasalarında beklenenlerin dışındaki gelişmeler olması durumunda, parasal transfer mekanizması adımlarla desteklenecektir. Sterilizasyon araçları likidite koşullarını dikkatlice izleyerek etkili bir şekilde kullanılmaya devam edecektir. Para politikasının titiz konumuna ve güçlü siyasi koordinasyona dayanarak, enflasyonun yüzde 5’lik bir orta vadeli hedefle kademeli olarak birleşmesi bekleniyor. Enflasyonun yüzde 70’i, 2025’in sonunda merkezi nokta yüzde 24’tür (aralıkta % 19 ila yüzde 29 arasında); 2026’nın sonunda, merkezi nokta yüzde 12’dir (yüzde 6 ila 18 arasındadır); 2027’nin sonunda, merkezi nokta yüzde 8 (yüzde 2 ila 14 arasında) (grafik tasarımcı) gerçekleşmelidir. Enflasyon beklentileri ve fiyat davranışları iyileşme eğiliminde olsa da, disflasyon süreci için bir risk unsuru olmaya devam ediyorlar. Hizmetin enflasyonundaki sertliğin beklenenden daha yüksek olması, bir risk unsuru olarak kabul edilir. Gıda ve hammadde fiyatları, jeopolitik gelişmeler, enflasyona ilişkin küresel ekonomik ve ticari politikalarla ilgili belirsizlikler
Riskleri canlı tutar.

Para ve vergi politikalarının disflasyon sürecinde koordinasyonu büyük önem taşımaktadır ve öngörülebilirlikteki artışa izin veren orta vadeli program (MTP, 2025-2027) tarafından somutlaşan kamu politikalarının hipotezleri enflasyon tahminlerinde yansıtılmaktadır. CBRT. 2025 yılında, MTP hedefleri çerçevesinde fiyatlar ve ücret ayarlamaları ve yönetilen/doğrudan vergileri belirleyerek enflasyona karşı mücadelede finansal politika desteklenecektir.

Öte yandan, orta ve uzun vadede, enflasyondaki sertliği ve oynaklığı azaltacak yapısal reformların devamı ve teklifin yeteneğini arttırmak için önlemlerin güçlendirilmesi, fiyatların istikrarına olumlu katkıda bulunacak ve bu nedenle Sosyal Kuyum. Bu bağlamda, CBRT, yapısal unsurları analiz etmek, ilgili siyasi önerileri geliştirmek ve ilgili tarafların önünde farkındalığı artırmak ve enflasyona karşı mücadelenin önemi hakkında kamuoyunun farkındalığını artırmak için çalışmaya devam edecektir.

“Enflasyon ve para politikasının gelişmelerini ve orta vadeli tahminlerimizi küresel bir şekilde açıklayan 2025 Para Politikası ivan lalan, kısa ve orta enflasyon hedefine ulaşmak için kısa ve orta vadede uygulanacak para politikasını açıklar. 7 Şubat’ta web sitemizde yayınlanan Term, metin bilginize sunulmaktadır.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu